Etikus újságírás, amikor ilyen időket élünk?
Hogyan lehet fenntartani az újságírás minőségét, pártatlanságát, elszámoltathatóságát a mai világban? A digitális médiumok fejlődése és a gazdaság mélyrepülése egyaránt próbára teszi a szerkesztőségek kreativitását és rugalmasságát. Az újságírás és az üzleti érdekek harcából pedig gyakran az utóbbi kerül ki győztesen. Kilátásokról és túlélési stratégiákról esett szó a Főszerkesztők Fórumának keddi konferenciáján a Goethe Intézetben.
A Kreatívnál úgy határoztak, tartalmi oldalról elébe mennek az értékesítési igényeknek – mondta el Szigeti Péter, a lap tartalomfejlesztésért felelős főszerkesztője. Ezzel nem léptek át a sötét oldalra, véli Szigeti: a lényeg, hogy ne verjék át az olvasót, vagyis világosan el legyenek választva a szerkesztőségi és a hirdetői tartalmak. Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója szerencsésnek érzi magát: mivel a tévécsatorna profitot termel, kevésbé befolyásolható hirdetői érdekek által. Ennek ellenére kollégáinak nap mint nap meg kell küzdenie az őket ostromló marketingkommunikációs ügynökségekkel, amelyek mindenáron összemosnák sajtóanyagaikat a hír- és egyéb műsorokkal. A Berg Médiaügynökség nevében felszólaló Valter Erik élesen reagált a kritikára: szerinte a legtöbb ügynökség nem olyan esetlen, hogy nyílt propagandával hiteltelenné tegye épp azokat a médiumokat, amelyeken át megszólítaná közönségét. A “reklám diktál, média követ” modell helyett inkább partneri együttműködésként jellemezte az értékesítési és szerkesztőségi érdekek összekapcsolását.
Szó sincs partneri egyenlőségről: a média függetlensége egyértelműen áldozatul esett az üzleti prioritásoknak – szögezte le Aidan White, az Ethical Journalism Network nemzetközi hálózat vezetője. A legtöbb újságíró kénytelen korrupt körülmények közt dolgozni, ha egyáltalán álláshoz jut. A probléma gyökere szerinte abban keresendő, hogy az üzleti szféra nem fektet már pénzt a minőségi újságírásba. Márpedig ha nincsenek befektetők, ki fog fizetni? Rámutatott: bár az új, digitális médiumok épp annyi lehetőséget hoznak, mint ahány problémát, továbbra sincs elfogadható, átfogó megoldás a demokrácia fontos alappillérét jelentő újságírás gazdasági fenntarthatóságára.
Nemcsak médiaetika kérdése ez, épp annyira fontos az üzleti szféra, sőt a fogyasztók felelőssége is – jelentette ki Aidan White. Szigeti Péter hozzátette: valóban kevés szó esik az közönség szerepéről az újságírás felhígulásában. Ideális esetben az olvasók fizetnének a tartalomért, szükségtelenné téve a hirdetőket – ez persze az internet korában szinte elképzelhetetlen.
Mi lehet a legjobb újságírói megoldás a szakma korrupciójára? Meg kell írni – így Aidan White. Pozitív példákat említve úgy vélekedett: az emberek alapvetően etikus lények, akik képesek jó belátással cselekedni, ha nincsenek nyomás alatt.