Mégis profitképes az online média?
Van remény: az oxfordi Reuters Institute (RISJ) legfrissebb tanulmánya szerint a lapok digitális bevételei növekszenek, ami a mobil eszközöknek és az ezekkel járó új fogyasztói szemléletnek köszönhető.
Bár az online fizetési hajlandóság még mindig messze elmarad (5%) az amúgy is gyenge lábakon álló nyomtatott sajtóétól (50%), az aránya az elmúlt év során megduplázódott Nagy-Britanniában, és hasonló fejlődést mutat Nyugat-Európa több országában és az USA-ban is. Az okostelefonok és tabletek tulajdonosai egyre nagyobb étvággyal fogyasztják a híreket, és – különösen Amerikában – hajlamosabbak fizetni is a tartalomért.
A közelmúltban az európai és tengerentúli kiadóvállalatok többféle rendszerrel kísérleteztek a tartalomszolgáltatás fenntarthatósága érdekében, változó sikerrel. Az ingyenes híroldalak közül kevesen tudnak akkora forgalmat generálni, hogy kizárólag reklámbevételekből meg tudjanak élni; egy ritka kivétel a Mail Online. A reklám- és előfizetői bevételek kombinációjára utaznak azok a lapok, amelyek tartalmaikból több-kevesebb ízelítőt felvillantanak ingyen, a többit paywall mögé rejtik (ilyen az amerikai lapok kb. fele), illetve azok, amelyeknél csak bizonyos mennyiségű tartalom ingyenes havonta (például a New York Times). Ez 5-15 százalékot lefarag a forgalmukból, és fennmaradásuk azon múlik, hogy a híralkalmazások vagy előfizetések eladásai ellensúlyozzák-e az így kieső reklámbevételt – írja a RISJ professzora a Guardian Mediablogján. Az egyértelmű vesztesek azok a lapok, amelyek tartalmaikat teljes mértékben fizetőssé tették, így búcsút inthettek forgalmuk 85-95 százalékának. Így járt például a londoni Times is, amely még véleményblogjának megnyitásával sem tudott elég új olvasót toborozni, és legfrissebb sztorijainak Twitteren való népszerűsítése is óhatatlanul a fizetőfalba ütközik.
Mivel Magyarország nem szerepel a több európai ország mellett Japánt, Brazíliát és az USA-t is vizsgáló RISJ-tanulmányban, összesített adatok híján csak találgathatjuk, itthon hogyan muzsikál a fizetős online tartalomszolgáltatás.